Před časem jsme na fóru Livinghistory diskutovali jakým způsobem jsou zdobeny mutzenspitze z Beregova a nedošli jsme k jednoznačnému závěru. Nedávno jsem na adrese http://www.tarsolyosok.hu/eng/leleteink.htm narazil na maďarské stránky zabývající se tarsoly (dalo by se říci „tašvicemi“, užívají taky pojem sabretasche) starých maďarů z období záboru, na kterých je nádherně ilustrována a s důrazem na technologii také popsána celá škála technik používaných ke zdobení u tohoto etnika. Jedná se sice pouze o krycí pláty a kování k brašničkám, ale tyto technologie se dají vztáhnout na spoustu dalších artefaktů.
Ještě ve zkratce ke konstrukci tarsoly. Byly vyrobeny z kůže, plsti nebo látky a jejich dekl byl zdobený a zpevněný kováním. Vývoj se zřejmě začal od jednotlivých menších kování, z nichž centrální sloužilo pro zapínání tarsoly. Tato kování se postupně zvětšovala až splynula v typický celistvý krycí plát, kryjící celou plochu deklu. Tento plát byl většinou tvořen tenkým, různě zdobeným plechem, který byl pomocí nýtů spojen se silnějším podkladovým, většinou měděným, bronzovým, eventuelně i železným plechem a celý tento komplet byl přinýtován /za použití jedněch nýtů/ ke kůži deklu.
Tarsoly byla zavěšena pomocí jednoho řemínku na opasku.
Zapínaní bylo několik typů. U jednodušších typů šlo o řemínek protahovaný skrze očko prostrčené středovým kováním, viz obr. 1.
Obr. 1 Zapínání tarsoly přes středové kování
Druhá varianta používaná zřejmě u tarsoly s pláty kryjícími celý dekl byl řemínek protahovaný očkem na těle tarsoly, jak je vidět na obr. 2. Jak dobře to funguje těžko říct.
Obr. 2 Zapínání tarsoly s celistvým krycím plátem
Další možností bylo použití řemínku s nákončím a přezky, jak je možno vidět na obr. 2a. Na obr. 2b je vidět umístění drobné přezky a řemínku u tarsoly z hrobu Karos No. 29 (
http://www.tarsolyosok.hu/eng/karosi.htm ) sloužící k uzavírání tarsoly. Jsou zde také vidět drobná kování zdobící závěsný řemínek tarsoly.
Obr. 2a Přezka a nákončí ze zapínání tarsoly z lokality Izsák
Obr. 2b Kování a přezka zapínání a závěsného řemínku Karos No. 29
Následuje výběr základních technologií se zaměřením na techniku a provedení zdobení s několika ilustrativními fotografiemi. K umělecké stránce výzdoby blíže u jednotlivých artefaktů.
Litá kování
Obr. 3 Kování Bodrogszerdahely celkový pohled
Obr. 4 Kování Bodrogszerdahely detail
Obr. 5 Kování Újfehértó celkový pohled
Obr. 6 Kování Újfehértó detail
Obr. 7 Kování Černigov celkový pohled
Obr. 8 Kování Karos No. 41 celkový pohled
Dalším k krokem k celistvým plátům je lité stříbrné, částečně zlacené kování z Budapest-Farkasrét (
http://www.tarsolyosok.hu/eng/budapesti.htm ). Toto kování již pokrývá značnou část deklu. K podkladu je připevněno pomocí nýtů, zřejmě se jedná o nýty odlité s kováním nebo přiletované. Tady se již objevuje typický staromaďarský rostlinný ornament.
Obr. 9 Kování Budapest-Farkasrét celkový pohled
Obr. 10 Kování Budapest-Farkasrét detail
Celistvé krycí pláty
Technologicky nejjednodušší celistvé krycí pláty jsou hladké stříbrné pláty spojené s podkladovým plechem a deklem tarsoly řadou nýtů.
V nejjednodušší formě se jednalo o nýty s půlkulatou hlavou – nález z lokality Izsák (http://www.tarsolyosok.hu/eng/izsaki.htm )
Obr. 11 Plát Izsák
Obr. 12 Plát Tiszanána
Obr. 13 Plát Karos No. 52
Další úrovní byly celoplošně zdobené krycí pláty. V souvislosti s těmito pláty se mluví o dvou směrech – jednodušší drawing school zdobící hladké pláty a embossed school., jejíž mistři dávali plátům plastickou reliéfní výzdobu. Ve všech případech je jako motiv použit typický staromaďarský složitě propletený rostlinný ornament.
Nejjednodušší příkladem drawing school je stříbrný plát z lokality Bana (
http://www.tarsolyosok.hu/eng/banai.htm ). Listy rostlinného vzoru jsou tvořeny rytými liniemi, volný prostor ponechaný mezi systémem proplétajících se úponků je vyplněn puncovaným tečkováním. Složitě proplétaný úponkový vzor je ohraničen lemem tvořeným hladkým plechem zdobeným řadou hluboce vyražených puncovaných teček, z nichž některé jsou proraženy skrz a a slouží jako otvory pro nýty spojující stříbrný plech s podkladovým plechem a deklem tarsoly.
Obr. 14 Plát Bana celkový pohled
Obr. 15 Plát Bana detail
Tento plát je silně obnošený a tato tarsoly se zřejmě netypicky zapínala pomocí očka procházející skrze střed krycího plátu.
Obr. 16 Nákres Tarsoly Bana s otvorem pro očko zapínání
Propracovanějším dílem drawing school je plát tarsoly nalezené v Eperjeske hrob No. 3. (
http://www.tarsolyosok.hu/eng/eperjeskei.htm ). V tomto případě se jedná o plochý stříbrný plech, na kterém je vyrytý vzor – svislý střední pás lemovaný šrafováním a typický palmetový vzor. Pozadí je pozlaceno. Plát je připevněn řadou stříbrných nýtů s polokulovitou hlavou k zadnímu bronzovému plátu a ke kůži tarsoly. Cele . k je doplněn dvěmi litými stříbrnými pozlacenými rozetami.
Obr. 17 Plát Epejerske No 13, celkový pohled
Obr. 18 Plát Epejerske detail
Vzor tohoto plátu se středním pásem vychází z předpokládaného původního vzoru pro tento typ výzdoby, z našívaných kožených či látkových ornamentů (apliqué), střední pás evokuje uzavírací řemínek starších typů tarsoly se středovým provlékacím zapínáním. Na následujícím obrázku je příklad tašvice zdobené koženým našitým vzorem, v tomto případě na tašvici z Novgorodu
Obr. 19 Tašvice z Novgorodu s apliqué
Obr. 20 Plát Bodrogvécs celkový pohled
Obr. 21 Plát Bodrogvécs detail
Další variantou je plochý plát z pohřebiště Szolyva (
http://www.tarsolyosok.hu/eng/szolyvai.htm ). I na tomto plátu je vyrytý motiv palmet zvýrazněný šrafováním a pozadí je silně pozlaceno. Rytý motiv je v některých detailech doplněn puncovanými kroužky. Zajímavý je rýhovaný litý okraj, který je přinýtován k podkladu pomocí nýtů s hlavičkou ve tvaru trojlístku. V horní části plátu je zdobení tzv. triple dot motiv tvořený čtyřmi litými stříbrnými „třapci“ přinýtovanými k hornímu okraji plátu, které zřejmě imitují apliqué zdobicí techniky původních plstěných či kožených tarsoly.
Obr. 22 Plát Szolyva, celkový pohled
Obr. 23 Plát Szolyva detail
Určitý přechod od drawing school k embossing school se dá vypozorovat na plátu z hrobu u Tiszabezdédu (
http://www.tarsolyosok.hu/eng/tiszabezdedi.htm ). V tomto případě se poněkud netypicky jedná o měděný, sílně pozlacený plech, do kterého je vyryta výzdoba. pomocí rydel je vytvořen motiv palmet, kříže a bájných zvířat zvýrazněný šrafováním. Pozadí je hustě vyplněno puncovanými kroužky a motiv je lehce vystupující.
Obr. 24 Plát Tiszabezdéd celkový pohled
Obr. 25 Plát Tiszabezdéd detail kříže
Obr. 26 Plát Tiszabezdéd detail zvířete
Zajímavostí je, že se v relativně dobrém stavu dochovala i kožená část deklu tarsoly
Obr. 27 Kožený podklad plátu Tiszabezdéd
Nejvyšší úrovní výzdoby je bezesporu embossing school. Typickým příkladem je plát z hrobu u Galgócz (po našemu Hlohovec) (
http://www.tarsolyosok.hu/eng/galgoci.htm ). Motivem je opět oblíbený motiv propletených palmet. V tomto případě je technologie výroby zvlášť komplikovaná – základem je stříbrný plech, na který se vyznačí vzor ostrým nástrojem. Plát je potom položen na podložku z dehtu, smoly či asfaltu (v originále bed of pitch) a pozadí vzoru je pomocí kladiva sklepáno dolů. Obrysy palmetových listů a úponků je zvýrazněno rydlem, žilkování listů je vytvořeno razidlem, listy jsou zvýrazněny rytým šrafováním. Žilkování končí puncovanými kroužky. U některých plátů je ještě zmiňováno zvýraznění motivu tepáním z rubu, repousse technikou. Zahloubené pozadí vzoru je silně pozlaceno. Plát je ohraničen stříbrným páskem přinýtovaným 23 stříbrnými nýty k podkladu.
Obr. 28 Plát Galgócz celkový pohled
Obr. 29 Plát Galgócz detail
Obr. 30 Plát Rakamaz, celkový pohled
Obr. 31 Plát Rakamaz, detail
Obr. 32 Plát Szolnok- Strázsahalom celkový pohled
Obr. 33 Plát Szolnok- Strázsahalom detail
V nějterých případech byla výzdoba ještě umocněna vložením drahých kamenů, jako je tomu u plátu z lokality Turkeve (
http://www.tarsolyosok.hu/eng/turkevei.htm ). Tyto kameny jsou bohužel ztraceny, dochovaly se však osazení, v nichž byly zasazeny.
Obr. 34 Plát Turkeve celkový pohled
Obr. 35 Plát Turkeve detail
Zdobený lícní stříbrný plech byl přinýtován k podkladovému plechu a k tarsoly pomocí nýtů. Mohly to být jednotlivé nýty se zdobenými litými hlavami jako je tomu u tarsoly z Turkeve. Nebo mohly být plechy snýtovány nýty přes litý stříbrný stužkovitý okraj, jako je tomu u plátu z Galgocse a Szolnok- Strázsahalom. Nejhonosnější metodou byl litý, bohatě zdobený okraj/rám, který měl nýty přiletované z rubové strany. V jednodušší variantě je vidět na tarsoly z Rakamaze, velmi krásně provedený kus s horní částí zdobenou palmetovým vzorem je na plátu tarsoly z hrobu Karos No. 29 (
http://www.tarsolyosok.hu/eng/karosi.htm ).
Obr. 36 Plát Karos No. 29, litý, bohatě zdobený rám s přiletovanými nýty
Zajímavý nedostatek dokládající technologii výzdoby je vidět na plátu z Kiskunfélegyházy (
http://www.tarsolyosok.hu/eng/kiskunfelegyhazi.htm ). Na detailním obrázku je vidět, jak zde umělec „přehnal“ prohloubení pozadí vzoru a při tepání přibral i vyryté palmetové listy.
Obr. 37 Plát Kiskunfélegyháza detail
A na závěr ještě pár obrázků dalších zdobených staromaďarských předmětů.
Obr. 38 Mutzenspitze z Beregovo
Obr. 39 Zlaté nákončí šavle z Rakamaz
Obr. 40 Stříbrný zlacený šálek Zemplín
Obr. 41 Stříbrný pozlacený přívěšek Tiszavasvári
Obr. 42 Stříbrné pozlacené kování postroje Zemplín
Obr. 43 Stříbrný pozlacený disk
Obr. 44 Stříbrem zdobená rukojeť šavle Karos Eperjeszog, pohřebiště 2, hrob 52
Autor: Sidney